11 aug 2023 – Prijzen

“Campings en bungalows verhogen hun prijzen fors” en “Verse Noordzeevis fors duurder”. Het lijkt wel afgesproken werk. deze weken wordt er volop gecommuniceerd over hogere prijzen. Tegelijkertijd melden alle banken enorme winsten, onder meer omdat zij de rente voor spaarders niet verhogen. Alleen Albert Heijn draaide het om, die liet weten dat áls het mogelijk is, ze de prijzen zullen verlagen. Helaas is het nu nog even niet mogelijk, maar toch.

Ik zie elke avond op tv en lees elke dag in de krant allerlei CEO’s, CFO’s en woordvoerders die in hun beste kronkels uitleggen waarom het allemaal heel logisch is wat er gebeurt.

Dat is een bijzondere vorm van communicatie. In de handboeken staat: verdedig nooit iets wat niet te verdedigen is. Toch gebeurt nu juist dat dus de hele tijd.

Is het vanwege de komkommertijd, dat veel organisaties denken: “De meeste mensen zijn lekker op vakantie, er is een leuk WK-voetbal en WK-wielrennen op tv, dus er zal wel niet zo goed opgelet worden als we nu even ons slechte nieuws naar buiten brengen. Over die strategie (die vaak wag the dog wordt genoemd) blogde ik wel eens vaker.

Of is het omdat we allemaal een tikkeltje afgestompt zijn voor dit soort nieuws? We knipperen er niet meer van met de ogen, dertig veertig procent er bij, nou ja, dat zal wel kloppen. Oorlog in Oekraïne en zo.

Ik ben benieuwd welke branches en bedrijven de komende tijd nog meer zullen zoeken naar een communicatieve oplossing om hun prijsverhogingen te rechtvaardigen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *