11 feb 2022 – Metoo

Volgens de nieuwe regeringscommissaris Hamer is de geest uit de fles en komen er nog veel meer gevallen van #Metoo naar buiten. Interessant om te zien hoe, na The Voice, Ajax en de PvdA-fractie in de Tweede Kamer organisaties omgaan met meldingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag. De rode draad in de communicatie lijkt: direct de dader er uit kieperen.

Dat is nogal vanzelfsprekend en volkomen terecht. Maar vanuit communicatief perspectief  is het niet voldoende. We mogen meer verwachten van de getroffen organisaties.

In de eerste plaats moet er aandacht zijn voor de slachtoffers. Nee, die hoeven niet allemaal in de media hun verhaal te doen. Je moet zelf, als leider van de organisatie wel aangeven dat er aandacht voor ze is, en dat moet wél in de media terugkomen. Zodat iedereen weet dat (en hoe) jij een veilige omgeving creëert.

In de tweede plaats verwachten wij dat er aangegeven wordt welke maatregelen er genomen worden om het in de toekomst te voorkomen. Niet zoals John de Mol dat deed door uitgebreid te vertellen over meldpunten, want meldpunten heb je nodig ná het feit, en je wil nu juist de feiten voorkomen. Dus ook hier: onderlinge veiligheid, toetsen van tone at the top en bijvoorbeeld het tijdig signaleren van een klimaat waarin foute grappen normaal worden.

Dat jouw organisatie getroffen wordt door een medewerker die de grenzen van zijn collega’s niet respecteert, is al vervelend genoeg. Het is des te belangrijker dat je met goede communicatie het probleem niet verder vergroot.

In mijn boek CRISIS ga ik dieper in op effectieve crisiscommunicatiestrategieën. Het is hier te koop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.