11 jun 2021 – Reputatie

Supermarkt Jumbo heeft met de Snollebollekes een stevige hit te pakken in reclameland. En dat is volgens de KNVB (inderdaad, met hoofdsponsor Albert Heijn) nou niet echt de bedoeling. Op de site van de NOS staat te lezen dat de voetbalbond twee grieven heeft: het gebruik van het nummer Links Rechts groeide tijdens het EK vrouwenvoetbal van 2017 uit tot het lijflied van de Oranjevrouwen. Ook vindt de bond dat de oranjestoet in de reclame te veel lijkt op de oranjeparades die de KNVB organiseert rond interlandwedstrijden. “We willen hiermee opkomen voor bedrijven die bijdragen aan het voetbal”, zegt een woordvoerder van de KNVB.

De bond eist dat Jumbo de reclames onmiddellijk stopzet. Maar Jumbo is natuurlijk niet gek. “Iedereen mag het EK vieren en het staat iedere ondernemer vrij om een op het EK gerichte reclamecampagne te voeren,” zegt de jurist. En nu, KNVB? Precies, ze laten het er bij zitten. Geen vervolg. Wat zullen ze opgetogen zijn bij de Jumbo. Meer en betere aandacht voor hun reclames kunnen ze niet krijgen.

Hier zie je duidelijk wat er gebeurt als je zo verschrikkelijk zeker weet dat je gelijk hebt, dat je stopt met nadenken over de consequenties van je acties. Haal er vóór je juridische acties gaat ondernemen (of daarmee dreigt) altijd een reputatie-specialist bij. Die kan je adviseren over wat-als vragen.

Wat als de Jumbo gewoon nee zegt… Zou nou echt niemand bij de KNVB daarover nagedacht hebben?

Dan staat de leeuw wel heel erg in z’n hempie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.