11 mrt 2016 – Reageren

Iedereen mag reageren op deze blog. Via WhatsApp, Messager, e-mail, Facebook, LinkedIn of Twitter hoor ik ook regelmatig iets over wat ik schrijf en beweer op deze plek. Maar gelukkig heb ik geen last van wat Elsevier overkwam. Zij besloten dat hun lezers niet meer kunnen reageren op hun artikelen, omdat ze gek werden van wat zij noemen de verruwing en het gebrek aan inhoudelijkheid.

Voor bedrijven is het ook vaak een probleem. We willen graag optimaal bereikbaar zijn voor onze klanten, we willen zoveel mogelijk interactie en leve het internet. Maar wat als er opeens een stortvloed aan kritiek of rottigheid over je heen komt? Wat ga je dan doen?

Elsevier nam een radicaal besluit. Ik heb ook bedrijven gezien die er niet eens aan begonnen: de angst regeert. In de grond ben ik het daarmee oneens. Als je in het publieke domein opereert zal je jezelf kwetsbaar moeten maken voor alles wat er in de publieke opinie leeft, ook als dat heel negatief voor jou uitpakt. Maar je hoeft natuurlijk ook niet aan zelfkastijding te doen. Daarom adviseer ik bedrijven die mij vragen of ze ‘iets met social’ of ‘reacties op de site’ moeten doen, om eerst goed na te denken over een governance. Wie antwoordt, wat zijn de antwoordpatronen, hoe modereren we een discussie en wat blokkeren we. Laat niet de technische mogelijkheden je beleid bepalen, maar gebruik de techniek om je beleid te ondersteunen. Dus voor één keer: Niet omdat het kan, maar omdat het moet.

Reacties zijn gesloten.