13 dec 2019 – Vaag

Meer nog dat Johnson de verkiezingen in het VK heeft gewonnen, heeft Corbyn ze verloren. Boris Johnson ging de campagne in met een heldere boodschap: wij gaan brexit regelen. Jeremy Corbyn had een onduidelijk verhaal. Niemand kon uit zijn campagne ontwarren of hij nu voor of tegen brexit was. Hij wilde vooral een nieuw referendum. Als verkiezingen gaan over brexit, dan moet je je ook uitspreken over brexit. En niet vaag blijven. Dat straffen de kiezers genadeloos af, zoals Corbyn donderdag heeft ontdekt.

Iedere marketeer of communicatiedeskundige kan je vertellen dat je geen campagnes moet voeren met een onduidelijke boodschap. Het is onbegrijpelijk dat niemand dat tegen Corbyn en zijn Labour Party heeft verteld. Je zou toch denken dat bij een grote, goed georganiseerde politieke partij er mensen moeten rondlopen die weten hoe het werkt?

Toch zie je het vaker. Het geldt hetzelfde ook voor grote bedrijven of organisaties. De strategie voor communicatie of marketing wordt vaak bepaald door de top, niet door de deskundigen. Want iedereen heeft verstand van communicatie, toch? We noemen die mensen niet voor niets communicatieadviseurs, ze geven een advies, niet meer dan dat. En als het fout gaat, dan ligt het aan de media, die het weer eens niet begrijpen. Of je trekt je terug als partijleider.

Ik zeg niet dat Corbyn een kans had gehad als hij meer geluisterd had naar communicatiedeskundigen. Maar de stelling dat het met een betere campagne met duidelijke standpunten, een stuk spannender had kunnen worden, durf ik wel aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.