14 jul 2017 – Persbericht 3

We zijn aan het kijken naar het antwoord op de vraag: waarom wordt een persbericht zo slecht opgepikt door de pers. Twee weken terug: het is geen nieuws en vorige week: het is eigenlijk marketing. Twee goede redenen waarom een journalist jouw bericht meteen in de vuilnisbak gooien, in plaats van er een goed artikel van te maken, zoals jij hoopte. Vandaag kijk ik naar een derde oorzaak van gebrek aan succes: je persbericht is onbegrijpelijk.

Als je doel is: begrepen te worden, dan moet je niet jouw eigen kennis en deskundigheid etaleren, maar de lezer een beetje helpen.
Je werkt in een bedrijf waar veel vaktaal wordt gebruikt. Of een branche, die zijn eigen jargon kent. Omdat jij als woordvoerder precies weet waar je het over hebt, en jij altijd makkelijk mee kan praten met de experts, neem je het taalgebruik vlotjes over. De afkortingen vliegen om je oren, en de meest ingewikkelde technische processen worden teruggebracht naar één werkwoord, dat alleen de ingewijden kennen.

Als je een persbericht gaat maken moet je dat allemaal weer vergeten. Je moet schrijven alsof je het aan je het uitlegt aan 3 VMBO-zonder-wiskunde. Niet dat journalisten nou zo dom zijn – integendeel, doorgaans – maar ook zij moeten het weer kunnen vertalen voor hún publiek. Daarvoor is een uitgangspositie op het niveau van Jip en Janneke wel handig.

Er zijn uitzonderingen op deze regel. Financiële berichten mogen bijvoorbeeld gerust boordevol financiële termen staan. Die worden doorgaans toch alleen maar door financiële experts gelezen en die kunnen meestal wel tegen een stootje jargon.

Reacties zijn gesloten.