16 okt 2020 – Renoveren

EU commissaris Frans Timmermans lanceert een plan om 35 miljoen Europese gebouwen in 10 jaar te renoveren en zo energiebesparende maatregelen door te voeren. Hebt u dat bericht deze week gezien?

Ik moet zeggen dat ik me wel vaag herinnerde dat er iets was, maar wat Timmermans nou precies wilde was me even ontschoten. Toen ik aan dit blog begon heb ik het even moeten opzoeken. En meer dan vluchtig heb ik het bericht ook nu weer niet bekeken.

Het punt dat ik wil maken heeft niets met renoveren van gebouwen te maken. Het punt is dat je heel veel lawaai moet maken, wil je in deze tijd nog over al het coronanieuws heen komen en echt impact maken.

In eerdere blogs schreef ik over het nieuwsbeeld. Timing van je communicatie bepaalt vaak het nieuws er van, betoogde ik. Maar ik moet toegeven, dat er in deze tijd niet veel te timen valt. De voorpagina’s, alle nieuwsbulletins en journaals gaan alleen nog maar over corona, corona en corona. Het is heel moeilijk om met andere onderwerpen het nieuws te halen.

Dat maakt ons vak, externe communicatie, heel lastig. Want als je werk- of opdrachtgever zegt: “We hebben goed nieuws. Kunnen we dat in de krant krijgen?”, is jouw enige reactie: Hoe moet ik dit nou weer in relatie tot het coronanieuws plaatsen..?

Timmermans strijdt dapper door met zijn energiebesparende plannen. Gelijk heeft-ie, na de coronacrisis moet de wereld doordraaien en de klimaatcrisis is er ook nog steeds. Maar of er op dit moment iemand luistert, betwijfel ik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.