17 apr 2015 – Clinton

Ze mag dan 67 zijn, verstand van moderne communicatie heeft Hillary Clinton! Geven de andere wannabe-presidents allemaal een old school persconferentie, Hillary meldt gewoon op Twitter dat ze graag president van de VS wil worden.  Op 12 april twittede ze: “I’m running for president. Everyday Americans need a champion, and I want to be that champion”

Zo moet dat. Het woord champion wordt helaas in Nederland vaak vertaald met kampioen, maar het betekent in dit verband toch echt voorvechter. En voorvechter zijn van de ‘everyday American’ doe je door je maximaal te identificeren met die groep. Communicatie dus via Twitter, rechtstreeks aan je doelgroep, en niet via de media.

Everyday Americans twitteren namelijk ook en ze zijn er aan gewend dat hun idolen (popsterren, sporters) rechtstreeks met ze praten via social media. De persconferentie als communicatiemiddel is eigenlijk helemaal achterhaald, dat doen eigenlijk alleen bedrijven en zittende politici nog.

Als je communiceert met een doelgroep met een communicatiemiddel waarvan ook die doelgroep zelf zich bedient, dan geef je aan dat je je hebt verdiept in hun manier van leven, hun manier van doen. Dan laat je zien dat je ook daadwerkelijk hun voorvechter kan zijn. Dat is communicatief, het is empathisch en het is ongelooflijk slim. Als dit een voorbode is van de communicatiestijl die Hillary ons te bieden heeft hoop ik dat ze ver komt in de race naar november 2016.

Reacties zijn gesloten.