17 nov 2017 – Miss

Vaste prik bij Miss-verkiezingen: “Ik droom van een wereld zonder honger.” Missen mogen dromen en behalve wereldvrede en geluk voor iedereen hoort daar natuurlijk ook het oplossen van het wereldvoedselprobleem bij. Daar ben je Miss voor.

Banken mogen ook dromen. Ik hoor op de radio vaak het spotje van de bank die zegt dat ze met mijn geld iets gaan doen voor het milieu. Zo maakt geld gelukkig, zeggen ze dan.

Daarop kwam de Rabobank met een goed idee. Weet je wat, moet daar iemand gedacht hebben, wij gaan de honger de wereld uithelpen. Geen Missverkiezing maar echte marketing van een echte bank. Daar werd vervolgens een slogan bij bedacht: Stel je eens voor dat we samen het wereldvoedselprobleem oplossen, en dat je ons aan deze belofte mag houden.

Maar daar kwam de Reclame Code Commissie. Dat de aanpak tot een oplossing van het wereldvoedselprobleem zal leiden, is door de bank niet aannemelijk gemaakt, zegt de RCC. Dromen is OK, maar beloven is niet OK.

De woordvoerder maakte zich er donderdagavond niet druk om: “We halveren onze slogan, we zetten een punt na het woord oplossen,” liet hij weten.

Dat de bank een te grote broek heeft aangetrokken is duidelijk. Ik vind een beetje marketing prima, maar met dit soort claims ga je volledig over de top. Je bent te ver weg van je core-business, doet een idiote belofte en denkt dan ook nog daarmee weg te komen.

De RCC heeft groot gelijk: hier zat de Rabobank goed mis(s).

Reacties zijn gesloten.