17 sep 2021 – Boosheid

Wie net als ik elke week een blog maakt, kent dit verschijnsel: de ene week heb je niks en de andere week is het moeilijk kiezen tussen de onderwerpen. Ik vond de communicatie van directievoorzitter Van den Berg van Tata Steel deze week heel sterk en daar zou ik moeiteloos mijn 250 woorden mee kunnen vullen. Ook het Afghanistandebat van gisteren, met één minister die aftreedt na een motie van afkeuring en de andere die gewoon blijft zitten: beslist een blog waard. Maar aan het begin van deze week liep ik tegen een korte blog aan van oud-studiegenoot Annemarie Mars.

De blog van Annemarie (ik heb toestemming om die hier te benoemen) gaat over boosheid. Boosheid als verdienmodel, noemt zij dat. Boosheid als communicatiestrategie lijkt in de politiek, en trouwens ook in veel andere vormen van openbaar debat, de overhand te krijgen. Wie het hardst en venijnigst uithaalt, komt op het Journaal. Hoe grover hoe effectiever; voor nuances lijkt weinig plaats. Als je mee wil doen aan een discussie heb je veel meer aan een olifantenhuid dan aan argumenten.

Dat is interessant voor iedereen die met communicatie en of met politiek te maken heeft. En voor mij zelf geldt sinds kort allebei, dus ik heb de blog met veel aandacht gelezen. Onder deze link leest u de originele tekst van Annemarie.

Communicatieprofessionals, zullen we samen eens de discussie aangaan (genuanceerd en op basis van argumenten) hoe we kunnen voorkomen dat ons prachtige vak verwordt tot een potje moddersmijten?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.