19 feb 2016 – Whizzkid

Voor je Social Media kun je het beste een piepjong iemand aannemen, die weten tenminste hoe het werkt. Zoek een Whizzkid en alles komt vanzelf goed. Die opvatting kom je regelmatig tegen bij bedrijven en organisaties die “ook iets met Social Media” willen. Natuurlijk is het zo dat jonge mensen veel en inventief gebruik maken van de nieuwste mogelijkheden. Als ik alleen al kijk naar hoe mijn tienerkinderen daar mee omgaan, dan moet ik toegeven dat zij daarin verder zijn dan ikzelf. Veel verder.

Maar de vraag is, of het wel alleen een kwestie van techniek is. Naast het maximaal gebruiken van de mogelijkheden die er zijn, is er ook nog eens zo iets als je communicatiestrategie. Niet zozeer het hoe gaan we het doen, maar wat gaan we doen. Of nog belangrijker: waarom gaan we dat doen. En dat vraagt om meer dan alleen jeugdig enthousiasme of een extreem vaardige rechterduim op een klein schermpje. Dat vraagt om inzicht in de belangen en de doelen van een organisatie. Het vraagt om kennis van communicatie en de effecten daarvan. Het vraagt om begrip van interactie met stakeholders zoals klanten, concurrenten, overheden, journalisten of leveranciers. Het bereiken van een eervolle vermelding op een website die elke dag de leukste grappen op Social Media aanhaalt, is in ieder geval niet voldoende.

Ik denk dat je je Social Media gerust aan een groep jonge, enthousiaste medewerkers kan overlaten. Maar in het team dat de strategie bepaalt, zou altijd ook een ervaren communicatieprofessional moeten zitten. Al is het maar om – heel af en toe – eens een keer “nee” te zeggen.

Reacties zijn gesloten.