19 mrt 2021 – Campagne

Ik zou de politieke partijen die campagne hebben gevoerd tekort doen als ik zou zeggen dat het alleen maar aan de communicatie ligt dat de een gewonnen en de ander verloren heeft. Maar toch is er duidelijk wel een belangrijke component los van de inhoud en dat betreft de presentatie en communicatie.

Het is nog wat vroeg om een complete analyse van de verkiezingsuitslag vanuit de communicatieve kwaliteiten van de lijsttrekkers te maken. Niet in de laatste plaats omdat de twee grootste stijgers, FvD en D66 zo’n totaal verschillende strategie volgden. Kaag was niet van de tv weg te slaan en presenteerde op aansprekende manier haar programma. Baudet kwam niet opdagen bij de media en ging het land in voor bijeenkomsten waar de coronaregels geen rol speelden. En de derde winnaar deed het weer anders, Rutte koos de rol van de staatsman die eigenlijk nauwelijks tijd heeft voor de campagne.

De vraag hoe de ideale campagne er uit ziet is dus niet 1-2-3 beantwoord. De persoonlijkheid van de lijsttrekker speelt in ieder geval een grote rol, misschien wel doorslaggevend. De tijdelijkheid van die rol heeft Klaver woensdag bewezen, en Rutte nog niet. En wie laat van leider wisselt spint daar ook geen garen bij, dat hebben CDA en PvdA laten zien.

Een interessante en goedgebekte persoon die niet omstreden is in eigen kring, veel wordt uitgenodigd door de media en niet te lang aanblijft. Is dat een afdoende communicatiestrategie, of is zo iemand nodig om een communicatiestrategie te laten slagen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.