20 apr 2018 – Meisje

De relatie tussen journalisten en woordvoerders is soms best ingewikkeld. Immers, alles wat de woordvoerder graag wil vertellen is niet noodzakelijkerwijs datgene wat de journalist wil horen. En wat de journalist graag wil weten is niet perse datgene wat de woordvoerder kan, mag of wil vertellen. Daar zit soms dus wel wat spanning op.

Wat enorm helpt, is als beide partijen elkaars belangen begrijpen en elkaar daarvoor respecteren. Bij een zinvolle relatie tussen PR en pers hoort een professionele houding – aan beide kanten.

Die professionaliteit was eerder deze week ver te zoeken toen Telegraaf journalist Bart Mos uithaalde naar de woordvoerster van internet-bloemenbedrijf Bloomon. Hij twitterde naar aanleiding van een persbericht onder embargo dat hij kreeg: Hoe schrijf ik geen persbericht, les 1: a) doe alsof je me kent b) idioot embargo c) “via deze weg” d) “middels” e) ik schrijf niet over bloemen. Toen de woordvoerder van Bloomon hierover belde stuurde hij een nieuw bericht de wereld in en noemde de woordvoerster het “Bloomon-meisje”.

Als je als journalist geen persbericht over bloemen wil ontvangen – en dat kan, ieder zijn specialiteit – dan kun je je gewoon afmelden. Dit soort afzeikgedrag valt in de categorie zeer onprofessioneel en wie van woordvoerders correct gedrag verwacht, moet dat zelf ook laten zien.

Bloomon reageerde met een tweet, waarin ze alle “meisjes” 10% korting aanboden op een boeket, als ze de code EMBARGO gebruikten. Slim, vrolijk en wat mij betreft zeer professioneel opgelost. Daar kan mijnheer Mos echt nog een heleboel van leren.

Reacties zijn gesloten.