20 sep 2019 – Timing

Zoals ieder jaar vonden de afgelopen dagen in de Tweede Kamer de Algemene Politieke Beschouwingen plaats. Meteen na Prinsjesdag debatteert de Kamer over de Miljoenennota, en over alles waarover de verschillende fracties het willen hebben. Dit jaar verliep dat debat opmerkelijk rustig, er waren geen grote clashes. Volgens de meeste analyses die ik las, heeft dat te maken met de timing: er komen in Nederland geen verkiezingen aan en dus houden de partijleiders hun kruit droog.

Logisch. Elke communicatiestrateeg kan je uitleggen dat timing cruciaal is. Pieken op het verkeerde moment, zoals dat in de sport heet, heeft geen zin.

Premier Justin Trudeau van Canada ervaart nu de keerzijde van die medaille. Zijn politieke opponent zorgden deze week dat de media een foto in handen kregen van Trudeau, verkleed en geschminkt als Aladin. Met zijn gezicht helemaal zwart dus. ‘Racisme!’ luidt het onverbiddelijke publieke oordeel. Volgens de kranten was die foto al langer in het bezit van de leider van de Conservatieven, Andrew Scheer, maar is er gewacht het materiaal te delen met de Canadese omroep Global News tot vlak voor de verkiezingen. Dat lijkt goed getimed, want het is een grote rel in Canada en zou de verkiezingen kunnen beïnvloeden. Trudeau deed het enige juiste, hij gaf alles direct toe en bood deemoedig zijn verontschuldigingen aan.

Met goede timing wordt elk wapen een stukje scherper. Niet alleen in de politiek; het geldt in alle vormen van communicatie. Daarom zit dat instrument, slimme timing, in de gereedschapskist van elke woordvoerder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.