21 jul 2017 – Persbericht 4

In het vierde en voorlopig laatste deel van de miniserie over falende persberichten, kijk ik deze week naar een van de belangrijkste redenen waarom het gewenste effect uitblijft: timing.

Ik heb al eens verteld dat ik ooit voor een bedrijf een mooie persconferentie had georganiseerd met goed nieuws. Hier zouden we beslist de pers mee gaan halen! Er waren een stuk of twintig aanmeldingen van alle belangrijke media. Op de ochtend zelf, terwijl ik de naambordjes van de CEO en de COO aan het printen was, belde er één journalist af. Vervelend. En minuut later kreeg ik en SMS van een andere journalist. Binnen tien minuten had, op één krant na, iedereen afgezegd. Wat bleek? Een toestel van Turkish Airlines was vlakbij Schiphol gecrasht. Dat was voor alle media – terecht overigens – belangrijker nieuws dan het onze.

Niks aan te doen. Zoiets kun je niet weten.

Als je wél kan voorzien dat jouw nieuws overvleugeld gaat worden door een andere nieuwsontwikkeling, moet je daar rekening mee houden. Daags na verkiezingen bijvoorbeeld, weet je dat jouw bericht niet goed opgepikt zal worden, omdat er te veel ander nieuws is.

Daarom is het belangrijk dat je als woordvoerder niet alleen weet wat er in jouw eigen branche of wereldje leeft, maar vooral ook wat er ‘buiten’ gebeurt. Die kennis kan je helpen om een persbericht een dagje eerder of later uit te doen, en daarmee het gewenste succes te behalen. Tegen onvoorziene gebeurtenissen kan je niet op, maar als je weet wat er in de wereld gebeurt, kun je jouw persbericht wel zo goed mogelijk timen.

Reacties zijn gesloten.