21 nov 2014 – Sorry

Hoe moeilijk is het om sorry te zeggen? In de communicatie van bedrijven is sorry een woord dat je niet zo vaak hoort. Toch kan het enorm helpen. Ik weet wel dat de juridische afdelingen altijd heel zenuwachtig worden als je sorry gaat zeggen, omdat zij vrezen voor aansprakelijkheid en de daarbij horende claims. Bovendien vinden bestuurders het vaak niet leuk als je sorry zegt, omdat dat inhoudt dat je erkent dat je iets niet goed hebt gedaan, en dat willen ze liever niet. Niemand is onfeilbaar, en dat betekent dat je als bedrijf ook wel eens dingen niet goed doet. Omdat er in een bedrijf mensen werken, en mensen maken fouten. Dat is helemaal niet erg. Als je bijvoorbeeld een productiebedrijf bent, dan kan het zijn dat je op de een of andere manier overlast veroorzaakt voor je omgeving. Stank, herrie, vieze ramen of stof, het is allemaal heel goed denkbaar dat dat een keer voorkomt. Ik denk dat het goed is om a. uit te leggen wat er aan de hand is, en hoe het komt dat die overlast er is, en b. sorry zegt. Sorry, we hadden het ook liever anders gezien. Sorry, we vinden het vervelend dat u niet kon slapen vannacht. Sorry, we doen wat we kunnen om dit soort dingen te verhinderen, maar dat is vandaag niet gelukt. Behoud, bevordering en waar nodig reparatie van de reputatie van het bedrijf is een doel dat elke communicatiemedewerker zou moeten hebben. Tot de middelen om dat te bereiken behoort geloofwaardigheid. En die is soms heel simpel te bereiken: met een welgemeend sorry.

Reacties zijn gesloten.