22 apr 2016 – MVO

Opeens wordt er een actiegroep opgericht, die zich verzet tegen de activiteiten van jouw bedrijf. Of je hebt het aan de stok met Greenpeace, Wakker Dier of Amnesty International. Vergelijkbaar vervelend: een bekend persoon met vele duizenden volgers op Twitter plaatst een negatief bericht op Social Media. Wat nu?

Ik heb te vaak gezien dat directies van bedrijven in een houding schieten als: “laat ze barsten” “ze begrijpen er niets van” of “oproerkraaiers, daar gaan we niet mee praten”. Soms voelen ze zich toch aangesproken en geven dan een schriftelijke reactie: “Wij herkennen ons niet in het beeld dat van ons wordt geschetst en wijzen graag nog eens op de MVO-paragraaf in ons jaarverslag, waaruit blijkt dat wij…” Nou, dan heb je ze goed van repliek gediend en zal alle kritiek wel snel verstommen!

Nee dus. In deze tijd, waarin social media razendsnel de publieke opinie kleuren, wordt er meer gevraagd. Ga voor een camera staan, toon begrip en nodig de critici uit voor een goed gesprek. Ga in op de vragen van journalisten. Nodig Greenpeace uit, in jouw boardroom, schenk zélf de koffie in en laat daarmee zien dat je respect hebt voor de mening van een ander. Laat er journalisten bij. Je hoeft het niet eens te zijn met ze, maar je kan ook niet eisen dat ze het eens zijn met jou. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is meer dan een paar fraaie woorden op je website. Het betekent: in het openbaar verantwoording afleggen; met open vizier durven discussiëren met al je tegenstanders.

Reacties zijn gesloten.