23 aug 2019 – Albert Heijn

Op LinkedIn* trof ik deze week een goed voorbeeld van effectieve woordvoering. Een oud-collega had dit voorbeeld van haar eigen werk gedeeld en ik dacht: ‘Ja, zo moet dat.’

Zij werkt als woordvoerder voor Albert Heijn en een journalist belde met de vraag hoe het supermarktbedrijf reageert op de radiospotjes van Wakker Dier. Die organisatie roept op om geen kip meer te kopen bij Albert Heijn, omdat er te weinig aandacht zou zijn voor dierenwelzijn.

Als woordvoerder, en zeker bij Albert Heijn, heb je voor dit soort situaties een statement klaarliggen, met daarin de corporate reactie op Wakker Dier. Maar deze dame besloot iets anders te doen. Ze zei tegen de journalist: ‘We gaan samen kijken.’ Ze nam hem mee naar de boer die de kippen voor AH kweekt.

Het resultaat: een genuanceerd artikel, waarin zowel de visie van de supermarkt als die van de actiegroep goed aan bod komt. Ook de boer komt aan het woord, met zijn visie op dierenwelzijn.

Noch de voor- noch de tegenstanders van de vleesindustrie zullen door dit artikel van mening zijn veranderd. Maar het is wel een goed verhaal, juist omdat het zo genuanceerd is. Zou het ook zo goed zijn geworden als de woordvoerster haar lesje had opgedreund? Ik denk het niet. Laat de journalist maar komen en zelf zijn waarnemingen doen. Vervolgens bepalen de lezers wel wat zij er van vinden.

Dapper dat Albert Heijn dat aandurft. Het had immers ook negatief kunnen uitpakken. Maar dapperheid wordt, ook in woordvoering, beloond.

 

* Ik heb van de oud-collega in kwestie toestemming om het verhaal te delen. Klik hier voor haar post op LinkedIn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.