23 dec 2016 – Nepnieuws

Nepnieuws is een vervelend verschijnsel voor wie serieus met externe communicatie bezig wil zijn. Een grap kan nog best leuk zijn, maar nepnieuws dat wordt ingezet om de publieke opinie te beïnvloeden kan hard aankomen. De website van de NOS waarschuwde er in november al voor.

Nepnieuws ziet er vaak uit alsof het waar zou kunnen zijn. Op social media wordt het bericht dan gedeeld. Veel gebruikers geloven het; steeds meer mensen denken dat social media een serieuze nieuwsbron zijn. Er bestaan websites die gespecialiseerd zijn in het verspreiden van dit soort berichten. En dan heb ik het niet over satire, zoals bijvoorbeeld de site van De Speld, die soms nog best grappig kan zijn en waar de humor er meestal zo dik bovenop ligt, dat niemand die berichten gelooft. Facebook stelde onlangs een team aan dat berichten die veel gedeeld worden, op waarheid gaat checken.

Ik heb het al eens vaker beweerd, maar ook in dit verband komt-ie weer: geloofwaardigheid is het belangrijkste instrument van elke woordvoerder. Je moet er voor zorgen dat journalisten bereid zijn om naar je te luisteren, en daarvoor helpt maar één remedie: de waarheid vertellen. Natuurlijk moet je af en toe wel kunnen lachen, en een grap hoort er bij, maar niet als het gaat om de boodschap die jij te vertellen hebt. Zorg dat je je blijft onderscheiden van het nepnieuws.

En wat als het nepnieuws over jou of jouw organisatie gaat? Meteen communiceren! Wees direct en transparant. Niet vanuit de verdediging, maar vanuit de feiten. Leg uit wat de belangen van de verspreider van het nepnieuws zijn. Roep niet alleen “het klopt niet” maar toon aan – liefst met controleerbare bewijzen – hoe het wél zit.

Reacties zijn gesloten.