23 jun 2023 – Staalmakers

Soms heb je weken dat je echt moet zoeken naar een goed onderwerp voor een communicatieblog, deze week is het anders. Er trad een minister af die problemen heeft met zijn persoonlijke communicatie. De wereld was in rep en roer over vijf verdronken miljonairs in een duikboot, terwijl er 500 vluchtelingen verdronken nadat hun gammele bootjes zonken en dat klein nieuws bleef. Het kabinet en de Tweede Kamer worstelen met elkaar over de woningnood.

Maar deze blog gaat over een initiatief van een groep jonge werknemers van het veelgeplaagde Tata Steel. En voor dat er iemand roept: “Ja, maar…”, inderdaad: ik heb daar vier jaar gewerkt als hoofd Communicatie.

De jonge staalmakers brachten een onverwacht bezoek aan het hoofdkantoor van Greenpeace. Met een krachtige boodschap: “Wij zien onszelf als onderdeel van de oplossing, niet van het probleem.”

In vraagstukken waarbij je recht tegenover elkaar komt te staan en er geen enkele kans is dat één van de twee van mening verandert, is een open communicatielijn vaak de beste manier om te voorkomen dat je elkaar alleen nog in de rechtbank ziet. Want Greenpeace en Tata Steel zullen het nooit eens worden. Maar dat hoeft de verhoudingen niet te verpesten, of de acties te verharden.

The agreement to disagree is namelijk de beste oplossing. Het feit dat de jongeren hun hand uitsteken om een dialoog aan te gaan is daar een prima voorbeeld van. Greenpeace reageerde ook erg goed, door waardering voor de actie uit te spreken.

Fraai staaltje communicatie. Van allebei.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *