23 nov 2018 – Zwarte Vrijdag

Omdat in Amerika de nationale feestdag Thanksgiving altijd op een donderdag valt, hebben heel veel Amerikanen op de vrijdag daarna vrij. Zo vlak voor de feestmaand, een mooi moment om te gaan shoppen. Daarom bedachten de winkeliers dat het op die vrijdag belangrijk was dat het geld juist in hún winkel moest worden uitgegeven en deden ze van alles in de aanbieding. Dat leidde weer tot chaos in winkels en zo werd de term Black Friday geboren. Een paar jaar geleden bedacht bol.com dat ze dit ook wel eens in Nederland wilde proberen en vandaag kan er niemand meer om heen.

Naast alle advertenties (zit uw mailbox ook vol korting?) heeft de introductie in Nederland tot een ander verschijnsel geleid, en wel in de media.

Kijk deze dagen eens op alle nieuwssites die je maar kan vinden. Overal, ja letterlijk overal is een artikel te vinden over Black Friday. Consumentenorganisaties en economie-psychologen buitelen over elkaar om de consument te waarschuwen voor nepaanbiedingen of prijzen die de weken voor Black Friday flink verhoogd zijn om nu 40% korting te geven. Marktdeskundigen en brancheverenigingen komen met karrevrachten vol argumenten waarom je juist nú zo veel mogelijk geld moet laten rollen. Prachtige dagen voor woordvoerders pro en contra: aandacht voor welk standpunt dan ook is gegarandeerd.

Overal zie je schreeuwerige koppen en opgeklopte artikelen vol voorspelbare pro en contra Black Friday. Die verhalen passen nog maar net naast alle advertenties. Want er moet natuurlijk wel geld verdiend worden op deze vrijdag.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *