23 sep 2016 – Wereldkampioen

Na een loodzware voorronde, speelde Nederland een sterke kwart- en halve finale, om uiteindelijk in de finale vorige week met een neuslengte verschil wereldkampioen te worden. De Nederlandse media besteedden echter vrijwel geen enkele aandacht aan deze unieke prestatie. Heb ik het over een obscure sport, die niemand kent? Gaat dit over iets wat er grappig uitziet op YouTube, maar verder niets met serieuze sport te maken heeft?

Nee. Het gaat over bridge, volgens de website van NOC-NSF de 11e sport van Nederland. Met een kleine 120.000 leden van de bond maar een handjevol minder beoefenaars dan bijvoorbeeld volleybal. Een van de vier door het IOC erkende denksporten, samen met schaken, dammen en go.

Waarom besteden de media daar geen aandacht aan? Dat is een interessante vraag. Natuurlijk, bridge leent zich niet zo goed voor televisie en is in die zin geen sexy sport. Maar dat is schaken ook niet, en daar lees ik wel regelmatig grote stukken over in mijn kranten. Ik vrees dat het niet zo zeer te maken heeft met de sportjournalistiek, als wel met het PR-beleid van de bridgebond. Je kunt er van uit gaan dat de media vanzelf wel op je af komen als je wereldkampioen wordt, maar dat gebeurt dus niet. Je moet actief zijn. Persberichten uitsturen, journalisten meenemen naar het WK; aandacht komt niet vanzelf, daar moet je wat aan doen. Op de website staan wel een paar berichtjes, maar ik kan bijvoorbeeld geen enkel persbericht vinden over de wereldtitel. De Nederlandse Bridge Bond heeft een professioneel topsportbeleid, maar het communicatiebeleid is erg amateuristisch.

Reacties zijn gesloten.