24 apr 2015 – ZZP

In het vak van communicatie-expert zijn veel ZZP’ers werkzaam, ik heb dat zelf ook lang gedaan. Ik ken behoorlijk veel ZZP’ers, en daarvan is er niet één die blij is met het papierwerk dat deze status nu eenmaal met zich meebrengt. Des te leuker is het dat staatssecretaris Wiebes deze week een administratie lastenverlichting aankondigde voor ZZP’ers.

Ik kan het iedereen aanraden om het eens te proberen, ondernemen in de communicatie. Het is spannend, zeker in het begin. Maar na een paar opdrachten krijg je de draai te pakken, en zal je zien dat je steeds handiger wordt. Je moet drie dingen goed kunnen:

  1. Wees een kameleon. Dat wil zeggen: neem de “clubkleuren” aan van het bedrijf waar je bent. Neem hun jargon over, verdiep je in hun belangsrijkste issues en lok daarmee het compliment uit: “goh, het lijkt wel of je hier al jaren rondloopt.
  2. Doe geen dingen die er niet toe doen. Voor geen kennismakingsgesprekken met mensen die je verder niet meer zal zien tijdens je opdracht, concentreer je op de hazen waarvan je beslist moet weten hoe ze lopen. Lees geen eindeloze stukken die je niet meer nodig hebt maar werk je in op de kern van de zaak.
  3. Zoek uit wie de mensen zijn die er werkelijk toe doen. Begrijp de informele hiërarchie van een organisatie.

Ach, en als Wiebes dan zijn zin krijgt hoef je ’s avonds niet ook nog eens urenlang aan je laptopje te zitten met werk dat moet, maar dat je niet wil.

Reacties zijn gesloten.