24 jan 2020 – Adem in…

Stel je bent woordvoerder, en je hebt besloten om een interview te geven aan Omroep Brabant. So far so good. Je moet gaan uitleggen waarom jouw club aan vrouwen die weigeren hun kinderen in te laten enten een blender cadeau krijgen. Dat is lastig uit te leggen, maar kennelijk leek het iemand toch wel een goed idee. Dus bedenk je een woordvoeringslijn.

De journaliste van Omroep Brabant stelt de vraag waarom ze die blender cadeau geven, een vraag die zelfs nu nog steeds vrij prangend is, als je het mij vraagt. De woordvoerder legt vervolgens uit dat het helemaal niet sjiek is dat de overheid een Ipod geeft aan meisjes die zich wél laten vaccineren en noemt dat omkoping.

De journaliste zegt vervolgens droogjes: maar dat doet u dan toch ook? Hoe het daarna ontspoort..? Ik raad u aan om even hier te kijken op het Twitteraccount van Birgit Verhoeven van Omroep Brabant.

Als je een woordvoeringslijn hebt bedacht, dan is het ook belangrijk om je af te vragen hoe makkelijk daar een deuk in te schoppen is. In dit geval heeft de woordvoerster van de anti-vaccinatiebeweging dat niet gedaan. Elke goede woordvoerder bereidt zijn interviews voor, niet alleen met antwoorden, maar ook met de mogelijke wedervragen of tegenwerpingen. Doe je dat niet, dan word je overvallen, want journalisten bereiden zich óók voor. Onvoorbereid zijn, dat is het laatste wat een woordvoerder mag overkomen. De camera draait door, ook als jij jezelf voor aap zet.

Adem in, adem uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.