27 jun 2014 – Crisis
Door: lukas | 2014
Bij veel bedrijven valt de afdeling communicatie onder HR. Anderen hebben een zelfstandige afdeling, of zelfs een directielid dat zich exclusief met communicatie bezighoudt. Voor beide systemen valt wat te zeggen. Het is mooi als communicatie een eigen ‘seat at the table’ heeft, en de inzichten van communicatie-experts tot in de directie goed worden verwoord. Maar er zijn meer dan genoeg capabele HR-directeuren die dat ook kunnen. En het gebeurt eigenlijk ook maar zelden dat de belangen van de HR afdeling niet dezelfde zijn als die van de communicatieafdeling.
Anders wordt het wanneer het bedrijf of de organisatie in crisis verkeert. Ik vind dat het dan onontbeerlijk is dat communicatie een vaste plek heeft in het crisisteam. Communicatie is ten tijde van een crisis een van je belangrijkste instrumenten – na brandweer en ambulances natuurlijk. Geen enkel crisisteam zou moeten vergaderen zonder dat de verantwoordelijke communicatie-expert aanwezig is. En dan bedoel ik dus ook iemand met verstand van het vak, niet een hiërarchisch verantwoordelijke.
Met goede communicatie kan je een groot probleem toch beheersbaar houden. En helaas is het andersom ook zo: door slechte communicatie kan een klein probleem flink uit de hand lopen. Crisismanagers zouden zich dat moeten realiseren. Waarom vraagt hij wel aan een brandweerman hoe het vuur gedoofd moet worden maar niet aan een communicatie-expert hoe de situatie moet worden uitgelegd? Reserveer altijd de stoel rechts van je in de crisiskamer voor een expert die in geen enkel crisisteam mag ontbreken.