29 sep 2017 – Tony’s

Was het nou een geslaagde stunt of een grote blunder?

De CEO van Tony’s Chocolonely, Henk Jan Beltman trad aan het begin van de week op in de media met het bericht dat het bedrijf, dat zich specialiseert in slaafvrije chocolade, ‘naar de beurs gaat’. Na het persbericht volgde een interview met het ANP dat door vrijwel alle grote media werd overgenomen. Pas later bleek dat dit ging om een of ander evenement in de Beurs van Berlage.

Ik heb het eerder over nepnieuws gehad. Samen, journalisten én nieuwsmakers, hebben we er voor te zorgen dat het nieuws betrouwbaar blijft. Welk doel je ook nastreeft, moedwillig liegen tegen het ANP is voor mij een brug te ver. Zelfs als je denkt dat het een leuke stunt is, dan nog doe je dat niet. Je weet immers dat andere media vertrouwen op de degelijkheid en betrouwbaarheid van het ANP.

Als je op geen andere manier de aandacht denkt te kunnen krijgen dan met dit soort stunts, dan moet je volgens mij eens goed achter je oren krabben. Het product deugt als een gek in termen van MVO, de chocolade is heerlijk, dus wat wil je nou nog meer? Je reputatie te grabbel gooien met dit soort acties?

Mijnheer Beltman had beter moeten weten. En als hij dat niet kan, dan had zijn woordvoerder of communicatieadviseur hem tegen moeten houden. En als die dat niet kan, dan is er iets goed mis, bij het oh zo correcte merk Tony’s Chocolonely.

Reacties zijn gesloten.