30 mei 2014 – Woordsmeden

Financiële woordvoerders, of collega’s die vaak over cijfers communiceren kennen allemaal de schaal van Mock. Dat is een methode om in woorden aan te geven hoeveel je bedoelt. Zo weet iedereen wat bedoeld wordt met ‘een lichte winststijging’, namelijk een stijging van vier tot zeven procent. Zou de stijging echter ‘gering’ zijn genoemd, dan begrijpt de insider meteen dat daarmee twee tot vier procent wordt aangegeven.

Als woordvoerder ben je je als geen ander bewust van de impact van de woorden die je gebruikt. En de kwalificaties die je op gebeurtenissen plakt. Als je een keer gezegd hebt dat iets vreselijk is, dan kan het daarna niet meer teleurstellend zijn. Het kiezen van woorden moet je dus altijd vooraf doen. En zorgen dat iedereen ook dezelfde termen gebruikt, als de woordvoerder ’s middags spreekt van ‘een ramp voor ons bedrijf’  is het niet echt slim als de directeur het ’s avonds op TV een ‘teleurstellend incident’ noemt.

Wat ik een van de leukste kanten aan het vak van woordvoerder vindt, is het woordsmeden. Het zoeken naar formuleringen die recht doen aan het onderwerp, de gebeurtenis of de ontwikkeling waarover je spreekt. In persberichten, maar ook in je mondelinge commentaren. Vooral in crisissituaties of bij plotseling opkomende issues heb ik er vaak veel profijt van gehad even rustig de tijd te nemen om de goede woorden te bedenken.

Reacties zijn gesloten.