04 feb 2022 – Aandacht

Als communicatieprofessional vraag je jezelf regelmatig af: hoe krijg ik de dingen die ik wil zeggen op de juiste manier onder de aandacht? Twee bijzondere voorbeelden daarvan, deze week.

Het eerste idee: doe iets (heel) geks. Iets wat zodanig opvalt, dat niet jouw nieuws, maar de manier waarop je jouw nieuws promoot het verhaal wordt. En dan pik je onderweg de publiciteit die je beoogde wel mee.

Regionaal promotiebureau Visit Twente bracht een koe in stelling. Een koe? Ja, Liesje 22 werd ingezet in de campagne en werd zo de eerste cowfluencer ter wereld. Lees er meer over op deze link. Of het echt goed werkt voor het toerisme in Twente weet ik niet, maar origineel is het vast en zeker.

Je kan ook je eigen verhaal gewoon zelf tussen alle andere verhalen in de media zetten. Met persberichten, interviews, ingezonden brieven en columns proberen wij dat allemaal. Rechtstreeks toegang tot de eindredactie van de krant, zou dat nou niet handig zijn? Een Amerikaans jongentje bedacht een veel eenvoudiger manier.

De achtjarige Dillon Helbig uit Idaho loste het probleem op. Hij schreef zelf een boek over Kerstmis en bracht het naar de bibliotheek waar hij het tussen de andere boeken schoof. Twee dagen later vertelde hij dat zijn moeder, die meteen naar de bibliotheek ging om het boek weer op te halen. Maar de manager wilde het houden om het uit te kunnen lenen. De Washington Post pikte het complete en grappige verhaal op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *