03 jul 2015 – Hittegolf

Hoeveel procent van de nieuwsberichten in deze zomer periode zou gaan over het weer? Elk jaar vaste prik: een hittegolf, een te natte zomer, een te droge zomer en ga zo maar door. Ik ken de beelden die daarbij horen nu wel zo’n beetje. Een camping waar het regent, kinderen die spelen in de plassen en een moeder die zegt dat ‘we het beste ervan proberen te maken’. De Telegraaf zet een aantal mooie meisjes in bikini op de voorpagina als het zonnig is. En natuurlijk deze: de records. De warmste 1 juli sinds 1901, alsof dat iets enorm belangrijks is heeft heel Nederland het daarover.

Toch is het belangrijk, al die clichés goed te begrijpen. Want zo werkt het in ons vak ook. Herhaling, herkenbaarheid, voorspelbaarheid maken dat je een boodschap goed kan laten landen. Daarom is het goed om je te realiseren dat je echt niet elke keer origineel of verrassend hoeft te zijn bij de jaarcijfers van je bedrijf. Of bij het jaarlijkse bericht over de eerste dit of de laatste dat. De drukste dag van het jaar of de jaarlijkse open dag, alles wat elk jaar terugkomt voldoet aan een verwachting. Een verwachting van het publiek, of van de media die je volgen. En aan die verwachting te voldoen is dan misschien voor je eigen gevoel wel wat saai, maar tegelijkertijd is het precies het voertuig dat je nodig hebt om te zorgen dat datgene wat je te vertellen hebt, ook werkelijk overkomt.

En wat betreft die hittegolf: kom maar op, ik vind het heerlijk!

Reacties zijn gesloten.