09 mei 2014 – Specialist

 


Regelmatig hoor ik mensen een beetje aarzelen bij het gedachte dat ze gebruik moeten maken van professioneel communicatie advies. Ik help ze dan graag met de volgende vergelijking.

 Wat moet je doen als jij je been breekt?
– Eh… naar de dokter…?
Wat gaat die dokter doen?
– Röntgenfoto, spalken, gipsen, na een poosje gips er af, revalideren en klaar?
Hoe weet je dat?
– Ja, dat weet toch iedereen?
Waarom ga je dan naar de dokter?
– Nou… dat is een specialist, als er iets onverwachts gebeurt dan kan hij schade voorkomen.
 

En zo zit het ook met communicatie. Iedereen communiceert de hele dag, maar om dat op een professioneel niveau te doen heb je specialisten nodig. En als er iets onverwachts gebeurt, kan een specialist verdere schade voorkomen.

Dat is de reden waarom ik mij en mijn vakbroeders en –zusters nooit communicatieadviseur noem. Een advies, tja, dat sla je vrolijk in de wind. Waar het om gaat, is dat communicatie een vak is. Een specialisme waar je gebruik van kan maken.  Dus als Loesje haar gebroken been door haar dronken moeder wil laten behandelen, moet ze dat zelf weten, mijn advies is: ga naar de dokter!

Reacties zijn gesloten.