08 jun 2018 – Hoogvlieger
Door: lukas | 2018
Al jarenlang is de discussie of we op kortere afstanden niet beter per trein kunnen reizen, en korte luchtreizen bannen. Dat scheelt een hoop milieuverontreiniging, het maakt de omgeving van Schiphol leefbaarder en het lost de ingewikkelde puzzel rondom het maximaal aantal toegestane vluchten op de nationale luchthaven op. Goed idee, zou je zeggen.
Het pleidooi aan de politiek om hier nu eindelijk eens werk van te maken kwam uit twee hoeken deze week: zowel een onverdachte als een onverwachte partij pleitte er voor.
De onverdachte hoek was de NS. Natuurlijk, meer ruimte voor het spoor, betere internationale verbindingen, logisch dat de NS dat wel wil. Maar onder een ingezonden brief in het NRC stond naast de naam van NS topman Roger van Boxtel nog een naam. Die van de CEO van de KLM, Pieter Elbers. En dat zou je niet zo snel verwachten: een luchtvaartmaatschappij die pleit voor meer reizen per trein en minder per vliegtuig.
Het is een slimme zet. Wanneer je voorziet dat een maatschappelijk debat een bepaalde wending gaat nemen dan kun je de discussie maar beter naar je eigen hand zetten. Het maakt, in dit geval, de KLM een stuk vriendelijker, coöperatiever en serieuzer dan wanneer mijnheer Van Boxtel alleen had gestaan en de KLM zou hebben gezegd: dat is niet ons probleem. We noemen dat thought-leadership: een onverwachte zet, waardoor jij sterker komt te staan in de discussie. Ongeacht de uitkomst.
De KLM heeft dat goed begrepen. Nu alleen nog boter bij de vis…