17 jan 2020 – Tutorial
Door: lukas | 2020
Voor de duidelijkheid: ik hoor niet bij de doelgroep van Nikkie Tutorials. Ik zal het maar eerlijk toegeven: ik had nog nooit van haar gehoord. Ik weet ondertussen dat zij een drukbezocht YouTube kanaal heeft waar ze make-uptips geeft. Maar sinds een paar dagen weet ik een heleboel over haar.
Nee, ik ga nu niet opeens naar haar make-up video’s kijken. Maar ik heb wel haar coming-out drie keer bekeken, omdat ik daarvoor veel bewondering heb.
Inderdaad, ze heeft een coming-out gedaan op haar eigen YouTube kanaal. Dit, omdat ze kennelijk gechanteerd werd. Ze vertelde dat ze transgender is, en hoewel dat misschien voor veel Nederlanders niet meer zo heel schokkend is, zijn er een heleboel landen om ons heen, waar Nikkie ook goed bekeken wordt, waar zoiets nog wel heel bijzonder is. En dat lijkt dus een risicovol avontuur. Maar Nikkie besloot dat aanval de beste verdediging is, en gooide zelf het verhaal naar buiten.
Als je deze strategie beschouwt als crisiscommunicatie dan is het uitstekend gedaan. Alle belangrijke vakjes zijn aangekruist: Proactief, Eerlijk, Zorgvuldig, Ter zake en Direct.
Deden ook grote bedrijven dat maar: zodra er slecht nieuws dreigt, breng je het zelf naar buiten. Hup, meteen met de billen bloot: weg dreiging, weg probleem. Daar zouden een hoop communicatiemensen veel van kunnen leren.
Een soort tutorial voor ons allemaal, zeg maar.
Mooi gecombineerd!