04 dec 2015 – Oneliners

Er is een nieuw TV-programma waarin stand-upcomedians grappen maken in de vorm van oneliners. Soms zijn de oneliners best grappig, maar sommige zijn ook zo flauw dat je er echt helemaal niets mee kan. In mijn tijd als TV-journalist maakte ik ooit een programma over de debatten die vooraf gaan aan de Amerikaanse Presidentsverkiezingen. Daarin zat één aflevering over de politieke oneliner. Amerikaanse politici zijn er steengoed in. Of hun tekstschrijvers, dat zou ook kunnen. Hoe dan ook, zij weten hoe belangrijk een goede oneliner is.

Ook in de dagelijkse woordvoering voor een bedrijf of organisatie is het handig om goede oneliners voor te bereiden. Wat de situatie ook is, als je weet dat je door veel media gebeld gaat worden over een bepaald onderwerp, bereid dan een oneliner voor. Die spreek je uit tegenover alle media, in alle radio-of TV-quotes die je moet geven. En wat zal je zien? Journalisten herkennen dit als jouw oneliner en gaan hem ook gebruiken.

Het gebeurt niet zelden dat ik zo’n kort zinnetje dat ik van te voren had bedacht terugvind in de krant… als kop boven het artikel. Of dat ik mezelf terug hoor op de radio, terug gesneden tot één zin: die ene zin. Daarbij is het de kunst om geen langspeelplaat te zijn die maar één deuntje kan afspelen. Vertel je verhaal, beantwoord de vragen die je krijgt, maar verwerk er op de goede momenten achteloos je oneliner in.

Oneliners zijn heel moeilijk te bedenken maar als je er tijd en aandacht aan besteedt, levert dat veel resultaten op.

Reacties zijn gesloten.