01 apr 2022 – Triodos

Bij Triodos beleggen mensen hun geld vooral om de duurzame idealen van de bank te ondersteunen. Maar het blijft wel beleggen, en dat doe je nu eenmaal voor het geld. Eind vorig jaar veranderde Triodos de regels en beleggers (certificaathouders) verliezen plots flink veel waarde en kunnen slechts beperkt hun geld terugkrijgen. Er is een stichting opgericht die nu juridische stappen zet tegen de duurzame bank. Lees hier hoe dat zit.

Ach, zult u denken, banken. Zo gaat dat nu eenmaal. Maar Triodos gaat wel gewoon door met zichzelf te profileren als groen, duurzaam en maatschappelijk betrokken. Een klant van de bank wees me op een nieuwsbrief die hij in zijn mailbox ontving. Bij alle halleluja-berichten geen woord over de boze beleggers.

En dat zie je vaker. Wanneer er slecht nieuws is, gaan bedrijven extra nadruk leggen op wat er wél goed gaat in een poging de negatieve berichten te overschreeuwen. De gedachte is dan: de tegenpartij heeft gescoord maar als wij er nu twee inschieten, staan we mooi voor.

Bij voetbal klopt dat, maar in de communicatie niet. Want slecht nieuws gaat niet weg door het te ontkennen. Het gaat weg door het te erkennen. Naast al die ronkende berichten kan best een korte mededeling staan dat er ook andere zaken spelen. Zeker, als klanten die andere zaken toch wel via de media zullen vernemen.

Als je dat doet, neemt het draagvlak voor je positieve berichten toe. Omdat je publiek zich dan wél serieus genomen voelt.

Eén reactie op “01 apr 2022 – Triodos”

  1. Leo schreef:

    Helemaal mee eens, en dat geldt zeker niet alleen voor Triodos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *