250 blog


Op deze plaats schrijf ik elke week een korte column van ongeveer 250 woorden (vandaar de naam). Waarom 250 woorden? Ik vind dat een woordvoerder zich ook moet kunnen beperken, en de kern van wat hij of zij te zeggen heeft in een paar woorden moet kunnen uitdrukken.

 

Wil je elke week een e-mail ontvangen als er een nieuwe blog is? Stuur dan een berichtje!

19 sep 2014 – Troonrede

Bij het vak van woordvoerder hoort dat je ook af en toe eens een speech moet schrijven. Gelukkig hebben grote organisaties, waar veel toespraken moeten worden gehouden, een speechschrijver in dienst. In de politiek en de top van het bedrijfsleven is het gebruikelijk. Maar toch moet je als woordvoerder af en toe ook eens aan […]

Lees verder...

12 sep 2014 – Zeven minuten

Prinses Kate, de vrouw van de Britse troonopvolger is voor de tweede keer in verwachting. Nee, ik begin geen royalty rubriek op deze plaats. Ik spreek wel mijn bewondering uit voor Nissan, die exact zeven minuten na de bekendmaking met een tweet kwam, waarin op een ludieke manier werd ingehaakt op het bericht. Lees er […]

Lees verder...

05 sep 2014 – Onbegrijpelijk

Woordvoeren is een leuk vak. Er gaat niets boven een goed persgesprek, waarin je precies datgene kan zeggen wat je wil (of mag zeggen). Helaas hoort daar ook af en toe een goed mistgordijn bij. Ik vind het minder leuk om te doen, maar als gezegd, soms moet het wel. Het verhaal gaat dat een […]

Lees verder...

29 aug 2014 – Zwarte Piet

Het is nog steeds augustus, maar opeens is Zwarte Piet volop in het nieuws. Voor bedrijven is dat een knap ingewikkeld probleem. Laat me maar beginnen met mijn eigen mening (zie ook stukje vorige week). Ik heb, totdat iemand Zwarte Piet opeens ter discussie stelde, nooit het verband gelegd tussen Zwarte Piet en racisme. Dat […]

Lees verder...

22 aug 2014 – Eigen Mening

Het komt natuurlijk best vaak voor dat ik in een krant of op de radio geciteerd word omdat ik namens de een of andere opdrachtgever iets heb gezegd. Dat valt mensen die mij kennen dan weer op, en die spreken mij dan aan op het betreffende onderwerp. “Ik las dat jij vindt dat…” of “Jij […]

Lees verder...

15 aug 2014 – E-mail

Je ziet steeds vaker dat journalisten hun vragen aan een bedrijf per e-mail stellen. Dat is voor de woordvoerder niet onhandig, want je hebt exact de vragen en de context bij de hand. Als je de juiste antwoorden hebt gevonden kan je meteen aan de slag met de beantwoording. En daar komen de verschillende stijlen. […]

Lees verder...

08 aug 2014 – Terugbellen

Uit alle onderzoeken onzer journalisten en woordvoerders blijkt, dat niet terugbellen met afstand de grootste ergernis van journalisten is. “Mijn collega zal u zo snel mogelijk terugbellen,” en daarna blijft het urenlang stil. Daar is een simpele remedie voor. In de eerste plaats, de inkopper: bel terug. Iedere journalist wil accepteren dat het je soms […]

Lees verder...

01 aug 2014 – Reputatie

Het mag een oud en beetje suf spreekwoord zijn, het is een van de belangrijkste wijsheden in ons vak. Reputatie komt te voet en vertrekt te paard. Of, in andere woorden, zo snel als je goede naam om zeep geholpen kan worden, kan je hem nooit opbouwen. Het opbouwen van reputatie gaat langzaam en heeft […]

Lees verder...