Met name in Corporate Social Media zie je het steeds vaker toegepast worden. Communicatie met een menselijk gezicht. Was het voorheen gebruikelijk om je webcare-team vooral te laten werken met dikke FAQ-boeken, nu laten we ze vooral antwoorden als een mens. Dat helpt, want wie via Twitter of Facebook contact opneemt met een bedrijf, vindt […]
Lees verder...In de New York Times las ik een mooi artikel over de CEO van Air Asia. Air Asia verloor een paar dagen geleden een vliegtuig boven de Javazee, en daarbij kwamen 162 mensen om het leven. Natuurlijk is dat een grote ramp, ook voor het bij ons minder bekende merk Air Asia. De CEO, een […]
Lees verder...De nieuwe Paus, Franciscus, hield voor de belangrijkste bureaucraten van het Vaticaan een Kerstrede. Hij deelde links en rechts uit en beschuldigde de verzamelde kardinalen van maar liefst 15 verschillende “ziekten”. Zo verweet hij de heren dat ze leiden aan “Spirituele Alzheimer”, hebzucht en de “terreur van roddel”. Uniek is, dat daar gewoon TV-camera’s bijstaan. […]
Lees verder...Tijdens mediatrainingen vragen trainees wel eens aan mij: Waarom doen die journalisten toch zo vervelend? Mijn standaard antwoord: Omdat jij ze niets geeft. Voor een journalist is een interview goed genoeg als het iets nieuws of iets interessants oplevert. Met andere woorden, als er waarde gecreëerd wordt. Iets kan leuk, interessant, nieuw(s), wetenswaardig of nuttig […]
Lees verder...Een van de allerleukste rubrieken in de krant – in dit geval in de Volkskrant – is de rubriek Lopend vuur, over de vraag hoe nieuws zich verspreidt. Hoe een misverstand of een slordigheidje bij één journalist kan leiden tot een waterval van onjuiste berichtgeving. Deze week was er weer zo’n mooie reconstructie, over de […]
Lees verder...Ik heb nog even overwogen om vandaag een bericht op rijm te maken, maar ik moet nog zoveel gedichten maken, dat ik het vandaag hier bij laat. Veel plezier allemaal vanavond!
Lees verder...Het is in de mode als term, PR Marketing. Maar wat bedoelen we er nou eigenlijk mee? Het gaat om marketingboodschappen en –doelen die we via de pers willen bereiken. Vroeger noemden we dat Free Publicity. Dus als bijvoorbeeld een supermarkt een nieuw soort jam wil gaan verkopen, dan gaan we proberen om de journalist […]
Lees verder...Hoe moeilijk is het om sorry te zeggen? In de communicatie van bedrijven is sorry een woord dat je niet zo vaak hoort. Toch kan het enorm helpen. Ik weet wel dat de juridische afdelingen altijd heel zenuwachtig worden als je sorry gaat zeggen, omdat zij vrezen voor aansprakelijkheid en de daarbij horende claims. Bovendien […]
Lees verder...