250 blog


Op deze plaats schrijf ik elke week een korte column van ongeveer 250 woorden (vandaar de naam). Waarom 250 woorden? Ik vind dat een woordvoerder zich ook moet kunnen beperken, en de kern van wat hij of zij te zeggen heeft in een paar woorden moet kunnen uitdrukken.

 

Wil je elke week een e-mail ontvangen als er een nieuwe blog is? Stuur dan een berichtje!

14 nov 2014 – Mediatraining

Vanzelfsprekend ben ik er voorstander van dat alle mensen die in de media gaan optreden, getraind worden. Per slot van rekening ga je ook niet de marathon van New York lopen zonder enige voorbereiding. Bij veel organisaties is het gebruikelijk om directies en hele senior managementlagen te trainen. Dat is volgens mij een minder productief […]

Lees verder...

07 nov 2014 – Social Media, vervolg

Social Media hebben mij een heleboel gebracht. Zo kon ik allerlei als bijna vergeten klasgenoten makkelijk opsporen, ben ik de hele dag op de hoogte van het nieuws uit de hele wereld en kan ik ook nog eens volgen wat al mijn Twitterende vrienden aan het doen zijn. Omdat tegenwoordig vrijwel iedereen een smartphone bij […]

Lees verder...

31 okt 2014 – Social Media

In studieboeken en onder collega’s van de oude stempel kom je hem nog wel eens tegen: The Golden Hour. Dat is een theorie die zegt dat je met betrekking tot communicatie het meest kan doen in het eerste uur na een incident. Anders gezegd: je hebt niet meer dan 60 minuten om je strategie te […]

Lees verder...

24 okt 2014 – Woordvoeringslijn

Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Maak, vóór dat je begint met woordvoeren een lijn, die je kan aanhouden. Niet tijdens, niet na afloop, maar er voor. Als je een plan hebt over welke kernboodschap je wil vertellen, welke woorden en kwalificaties daar bij horen en hoe je je verhaal wil opbouwen, is […]

Lees verder...

17 okt 2014 – Rectificatie

Natuurlijk gaat er wel eens wat mis. Een journalist heeft iets niet helemaal goed begrepen, je bent verkeerd geciteerd of er is geen  hoor en wederhoor toegepast. Dat is echt heel erg vervelend allemaal, en het artikel dat daardoor in de krant komt, kan jouw bedrijf of organisatie grote schade toebrengen. Aan jouw bureau een […]

Lees verder...

10 okt 2014 – Checken

Natuurlijk moeten alle journalisten hun feiten altijd goed checken. In dat verband wordt je als woordvoerder over één onderwerp soms wel twintig keer gebeld met steeds dezelfde vraag. Dat lijkt vervelend, maar is het als je erover doordenkt helemaal niet. Als je als bedrijf of organisatie hebt gereageerd naar één medium, bellen de andere media […]

Lees verder...

03 okt 2014 – Spreekverbod

Naar aanleiding van het akelige ongeluk met de monstertruck in Haaksbergen, viel mij op dat er in de  crisiscommunicatie van de gemeente nog wel een paar verbeterpunten zaten. De burgemeester was niet altijd even zeker en duidelijk. Na Moerdijk zouden alle Nederlandse burgemeesters toch beter moeten weten, zeker als het gaat om crisiscommunicatie. Maar er was […]

Lees verder...

26 sep 2014 – Journalistiek

Ik ben natuurlijk zelf lang journalist geweest voor ik de overstap maakte naar het vak van communicatie. Dat helpt me in het herkennen van vragen, wanneer ik als woordvoerder moet optreden. Vragen van journalisten zijn nooit zomaar, er zit altijd iets achter en de kunst is te begrijpen wat dat is. Niet om elkaar pootje […]

Lees verder...