250 blog


Op deze plaats schrijf ik elke week een korte column van ongeveer 250 woorden (vandaar de naam). Waarom 250 woorden? Ik vind dat een woordvoerder zich ook moet kunnen beperken, en de kern van wat hij of zij te zeggen heeft in een paar woorden moet kunnen uitdrukken.

 

Wil je elke week een e-mail ontvangen als er een nieuwe blog is? Stuur dan een berichtje!

30 mei 2014 – Woordsmeden

Financiële woordvoerders, of collega’s die vaak over cijfers communiceren kennen allemaal de schaal van Mock. Dat is een methode om in woorden aan te geven hoeveel je bedoelt. Zo weet iedereen wat bedoeld wordt met ‘een lichte winststijging’, namelijk een stijging van vier tot zeven procent. Zou de stijging echter ‘gering’ zijn genoemd, dan begrijpt […]

Lees verder...

23 mei 2014 – Proactief

Het toverwoord in media-communicatie is proactief. Alles wat proactief is, is goed, alles wat reactief is, is niet goed. Dat is natuurlijk onzin. In heel veel gevallen bestaat – vooral externe – communicatie uit het reageren op wat er in de buitenwereld gebeurt. Dat is dus per definitie reactief. Klanten, leveranciers, overheden, politici, concurrenten: allerlei […]

Lees verder...

16 mei 2014 – Songfestival

Het mag weer! Je mag weer toegeven dat je naar het Songfestival kijkt. Dat komt, omdat ‘We’ dit jaar tweede zijn geworden. Nou is het zo dat ik altijd fan ben geweest van het Songfestival, dat komt deels omdat ik er professioneel mee te maken heb gehad en deels omdat het gewoon een ontzettend mooi […]

Lees verder...

09 mei 2014 – Specialist

  Regelmatig hoor ik mensen een beetje aarzelen bij het gedachte dat ze gebruik moeten maken van professioneel communicatie advies. Ik help ze dan graag met de volgende vergelijking.  Wat moet je doen als jij je been breekt? – Eh… naar de dokter…? Wat gaat die dokter doen? – Röntgenfoto, spalken, gipsen, na een poosje […]

Lees verder...