Financiële woordvoerders, of collega’s die vaak over cijfers communiceren kennen allemaal de schaal van Mock. Dat is een methode om in woorden aan te geven hoeveel je bedoelt. Zo weet iedereen wat bedoeld wordt met ‘een lichte winststijging’, namelijk een stijging van vier tot zeven procent. Zou de stijging echter ‘gering’ zijn genoemd, dan begrijpt […]
Lees verder...Het toverwoord in media-communicatie is proactief. Alles wat proactief is, is goed, alles wat reactief is, is niet goed. Dat is natuurlijk onzin. In heel veel gevallen bestaat – vooral externe – communicatie uit het reageren op wat er in de buitenwereld gebeurt. Dat is dus per definitie reactief. Klanten, leveranciers, overheden, politici, concurrenten: allerlei […]
Lees verder...Het mag weer! Je mag weer toegeven dat je naar het Songfestival kijkt. Dat komt, omdat ‘We’ dit jaar tweede zijn geworden. Nou is het zo dat ik altijd fan ben geweest van het Songfestival, dat komt deels omdat ik er professioneel mee te maken heb gehad en deels omdat het gewoon een ontzettend mooi […]
Lees verder...Regelmatig hoor ik mensen een beetje aarzelen bij het gedachte dat ze gebruik moeten maken van professioneel communicatie advies. Ik help ze dan graag met de volgende vergelijking. Wat moet je doen als jij je been breekt? – Eh… naar de dokter…? Wat gaat die dokter doen? – Röntgenfoto, spalken, gipsen, na een poosje […]
Lees verder...