250 blog


Op deze plaats schrijf ik elke week een korte column van ongeveer 250 woorden (vandaar de naam). Waarom 250 woorden? Ik vind dat een woordvoerder zich ook moet kunnen beperken, en de kern van wat hij of zij te zeggen heeft in een paar woorden moet kunnen uitdrukken.

 

Wil je elke week een e-mail ontvangen als er een nieuwe blog is? Stuur dan een berichtje!

11 aug 2017 – Opstappen

De Verenigde Naties hebben een aparte onderzoekscommissie ingesteld naar de schendingen van mensenrechten in Syrië. Dat is hard nodig, want volgens de mensen die het weten kunnen is er de afgelopen decennia nergens zoveel ellende geweest als juist daar. In die commissie zit onder anderen Carla del Ponte, die wij nog kennen als aanklager bij […]

Lees verder...

04 aug 2017 – Eieren

Zou het nog leuk zijn om woordvoerder van de NVWA te zijn? De NVWA deed aanvankelijk eigenlijk niets fout: ze constateerde dat er iets in sommige eieren zit en sloeg, zoals dat hoort, alarm. En daarna ging eigenlijk alles mis. Er is kritiek op het onderzoek en er is kritiek op de communicatie. In dat […]

Lees verder...

28 jul 2017 – Transparantie?

Volledige transparantie. Omdat mijn opvattingen en ideeën uit het verleden niet mogen afleiden, wis ik al mijn tweets uit het verleden. Ik denk dat menig volger van dit blog verbaasd zou opkijken als mijn blog van deze week zou bestaan uit bovenstaande regel. Natuurlijk, als je woordvoerder bent van een bedrijf, of, zoals in het […]

Lees verder...

21 jul 2017 – Persbericht 4

In het vierde en voorlopig laatste deel van de miniserie over falende persberichten, kijk ik deze week naar een van de belangrijkste redenen waarom het gewenste effect uitblijft: timing. Ik heb al eens verteld dat ik ooit voor een bedrijf een mooie persconferentie had georganiseerd met goed nieuws. Hier zouden we beslist de pers mee […]

Lees verder...

14 jul 2017 – Persbericht 3

We zijn aan het kijken naar het antwoord op de vraag: waarom wordt een persbericht zo slecht opgepikt door de pers. Twee weken terug: het is geen nieuws en vorige week: het is eigenlijk marketing. Twee goede redenen waarom een journalist jouw bericht meteen in de vuilnisbak gooien, in plaats van er een goed artikel […]

Lees verder...

07 jul 2017 – Persbericht 2

Ik ben bezig met een aantal blogs over de vraag: Hoe komt het dat mijn persbericht zo slecht wordt opgepakt door de media? Vorige week was mijn eerste antwoord: jouw persbericht bevat geen nieuws. Deze week volgt daarop een variant: jouw persbericht is een marketing-bericht. Stel je hebt een nieuw product. Voegt niets toe, het […]

Lees verder...

30 jun 2017 – Persbericht 1

Met politici die letterlijk ‘toedeledokie’ tegen elkaar zeggen of een woordvoerder van president Trump die gewoon wegloopt als de vragen niet bevallen, biedt de politiek volop inspiratie voor een wekelijkse blog over woordvoering. Toch wil ik de komende weken proberen om het in dit blog over iets anders te hebben, namelijk over een van de […]

Lees verder...

23 jun 2017 – Argos

In mijn blogs op deze site heb ik het vaak over de journalistiek. Er zijn collega’s die vinden dat er een diepe kloof ligt of hoort te liggen tussen een woordvoerder en een journalist, maar ik denk oprecht dat we toch meestal met hetzelfde bezig zijn: een goed nieuwsverhaal. Ik zeg vaak: we staan in […]

Lees verder...