250 blog


Op deze plaats schrijf ik elke week een korte column van ongeveer 250 woorden (vandaar de naam). Waarom 250 woorden? Ik vind dat een woordvoerder zich ook moet kunnen beperken, en de kern van wat hij of zij te zeggen heeft in een paar woorden moet kunnen uitdrukken.

 

Wil je elke week een e-mail ontvangen als er een nieuwe blog is? Stuur dan een berichtje!

11 nov 2016 – Verliezen

Veel lovende woorden voor de speech van Hillary Clinton op de ochtend na haar verrassende nederlaag. Op waardige wijze feliciteerde zij Donald Trump en riep ze haar eigen aanhang op om haar tegenstander de kans de bieden een goede president te worden. Aan de andere kant had zij ook een duidelijke waarschuwing voor Trump: respecteer […]

Lees verder...

04 nov 2016 – Cumhuriyet

Het is maar goed dat ik niet de woordvoerder van de Turkse regering ben, en heus niet alleen omdat ik geen Turks spreek. Ik zou het gewoon allemaal niet meer kunnen en willen uitleggen. Deze week werd de krant Cumhuriyet gesloten en werden de hoofdredacteur, columnisten, verslaggevers en cartoonisten gearresteerd. In de Nederlandse media wordt […]

Lees verder...

28 okt 2016 – De Beste

Wie is de beste woordvoerder? Het antwoord op die vraag is niet zo eenvoudig. Elke woordvoerder is zo goed als zijn laatste optreden. Een kleine verspreking, een vergissing, een black-out… of een briljante ingeving, een mooie formulering of een gegrepen kans om iets goed uit te leggen. Het is vaak een kwestie van details. Dus, […]

Lees verder...

21 okt 2016 – Meten 2

PR- en reclamebureaus proberen ons vaak lekker te maken met AVE. Die afkorting staat voor Advertisement Value Equivalent. Hoe werkt dat? Over een evenement of bijvoorbeeld een nieuw product stellen zij voor om een persbericht uit te doen. De aandacht die dat persbericht vervolgens genereert wordt gemeten. Letterlijk: ze meten het aantal vierkante millimeters in […]

Lees verder...

14 okt 2016 – Beste Maurits

Geachte heer Hendriks, Beste Maurits, Met veel belangstelling las ik het interview in De Volkskrant waarin u terugkijkt op de laatste Olympische Spelen. Uw leerpunt was: communiceren is ook belangrijk. Hoe zou u, als sportman reageren wanneer ik mij zou inschrijven voor de Marathon van Rotterdam, na 5 kilometer doodop zou opgeven en vervolgens in […]

Lees verder...

07 okt 2016 – Meten

Op de meeste afdelingen van een bedrijf kun je goed meten wat het verschil is tussen de inspanningen die geleverd worden en de resultaten die daarmee geboekt worden. Als de balans positief is, dan heb je een efficiënte afdeling. Meten is weten. Voor een woordvoerder is dat iets lastiger. Ik werkte ooit voor een bedrijf […]

Lees verder...

30 sep 2016 – Huis-aan-huisblad

Als mijn naam in een artikel in een landelijke krant staat, als woordvoerder, dan is er altijd wel iemand die zegt: ‘Ik zag je naam.’ Dat is leuk, al denk ik meestal: ‘Weet je ook wat ik gezegd heb; daar ging het namelijk om, niet om mij.’ Gisteren stond mijn naam min of meer toevallig […]

Lees verder...

23 sep 2016 – Wereldkampioen

Na een loodzware voorronde, speelde Nederland een sterke kwart- en halve finale, om uiteindelijk in de finale vorige week met een neuslengte verschil wereldkampioen te worden. De Nederlandse media besteedden echter vrijwel geen enkele aandacht aan deze unieke prestatie. Heb ik het over een obscure sport, die niemand kent? Gaat dit over iets wat er […]

Lees verder...