250 blog


Op deze plaats schrijf ik elke week een korte column van ongeveer 250 woorden (vandaar de naam). Waarom 250 woorden? Ik vind dat een woordvoerder zich ook moet kunnen beperken, en de kern van wat hij of zij te zeggen heeft in een paar woorden moet kunnen uitdrukken.

 

Wil je elke week een e-mail ontvangen als er een nieuwe blog is? Stuur dan een berichtje!

23 jun 2023 – Staalmakers

Soms heb je weken dat je echt moet zoeken naar een goed onderwerp voor een communicatieblog, deze week is het anders. Er trad een minister af die problemen heeft met zijn persoonlijke communicatie. De wereld was in rep en roer over vijf verdronken miljonairs in een duikboot, terwijl er 500 vluchtelingen verdronken nadat hun gammele […]

Lees verder...

16 jun 2023 – Duivels dilemma

Deze week een duivels dilemma. Reageren of negeren? Laat me bij het begin beginnen. Het ministerie van Financiën plaatste deze week een opmerkelijk tweet. De tekst luidt: Eerder vandaag verscheen er een uitlegvideo over het onderwerp ‘Buy Now, Pay Later’ op het Twitteraccount van het ministerie van Financiën. Onder deze video werden meerder opmerking geplaatst […]

Lees verder...

09 jun 2023 – Code Bruin

Woensdag verschoof de publieke gezondheidswaarschuwing van Code Rood – wat op zich al niet best is – voor het eerst in de geschiedenis naar Code Paars en donderdag zelfs nog verder naar Code Bruin. De stad Washington DC had donderdag een tijdje lang de twijfelachtige eer de plek met de slechtste luchtkwaliteit ter wereld te […]

Lees verder...

02 jun 2023 – Beelden

Communicatie is zeker niet alleen een kwestie van woorden. Beelden kunnen ook een verhaal vertellen, en vaak zelfs beter dan woorden. Beroemd is het voorbeeld van het eerste presidentiële televisiedebat ooit, tussen Kennedy en Nixon. De radioluisteraars (niet iedereen had in 1960 al televisie) waren er van overtuigd dat Nixon had gewonnen, maar de televisiekijkers […]

Lees verder...

19 mei 2023 – Leeg

Meestal is de lijn tussen journalistiek en communicatie helder. De woordvoerder – of communicatieprofessional – spreekt en de journalist ondervraagt kritisch en doet verslag, plaatst de gegeven commentaren in een context, confronteert de meningen met elkaar en trekt conclusies. Alleen in het commentaar van een krant geeft de redactie een mening, het verslag is (doorgaans) […]

Lees verder...

12 mei 2023 – Onacceptabel

“Dat is totaal onacceptabel. Tegen wie denkt u wel  dat u het hebt?” Zou mevrouw Bergkamp, voorzitter van de Tweede Kamer ooit zulke woorden spreken tegen een minister of staatssecretaris? Ik denk van niet. Maar Lindsay Hoyle, de voorzitter (“Speaker”) van het Lagerhuis in Groot-Brittannië zit er niet mee. Hij blafte de Business and Trade […]

Lees verder...

05 mei 2023 – Twintig-nul

Was het nou een Oekraïense drone, een Russische drone of is het een nep-video? We weten niet precies hoe het zit met die ontploffing boven het Kremlin, eerder deze week. Waarheid is het eerste slachtoffer in elke oorlog: leugens zijn wapens. Maar andersom kan het ook, positieve communicatie als wapen. President Zelensky was donderdag voor […]

Lees verder...

28 apr 2023 – Mopperen

Woordvoerders mopperen wel eens op de pers; ze zijn zo negatief, ze nemen onze boodschappen niet goed over, ze dit en ze dat. Zoals ik in mijn jongste boek De Woordvoerder schreef, zijn die klachten bijna nooit terecht. Als professioneel woordvoerder heb je vrijwel altijd te maken met professionele journalisten. Kritisch, scherp, maar niet vooropgezet […]

Lees verder...