Om je punt duidelijk te maken zijn er allerlei communicatiemiddelen. Een daarvan is satire. Door iets waar je tegen bent belachelijk te maken, laat je blijken dat en vaak ook waarom je er tegen bent. Ik vind dat er volop ruimte moet zijn voor satire. Natuurlijk komt er punt waar satire overgaat in belediging, maar […]
Lees verder...In een rapport van ruim 800 pagina’s stelt de commissie die de gebeurtenissen van 6 januari 2021 heeft onderzocht, dat de bestorming van het Capitool in Washington de schuld is van Donald Trump. Hij zou zijn aanhang hebben opgezweept en toen die eenmaal in beweging kwam, deed Trump niets om hen tegen te houden. Nu […]
Lees verder...Al sinds mei 2014 verschijnt op deze site elke week een blog. Ruim zeven-en-een-half jaar, elke week om en nabij de 250 woorden. Ik heb eens door al die blogs gebladerd en er is er gelukkig niet één, waarvan ik vandaag denk: Had ik dat nu maar niet geschreven. Sterker nog, af en toe heb […]
Lees verder...President Macron is op staatsbezoek in Amerika en daar hoort natuurlijk een staatsbanket bij. Twee staatshoofden en tal van gasten zitten aan een officieel diner. Een paar speeches, een toost op de geweldige en bijzondere vriendschap, dat werk. Voor het banket had president Biden bedacht om kreeft te eten, dat vindt Macron ook lekker. De […]
Lees verder...Over Rusland en de inval in Oekraïne is al zoveel gezegd. In dit deel van de wereld hebben de meeste mensen daar een duidelijk oordeel over. De inval wordt breed veroordeeld, en een enkeling, toevallig wel een Tweede Kamerlid, vindt de inval uitstekend en prijst Putin er om. Maar de nieuwste actie van Rusland, die […]
Lees verder...In de media uitspraken doen over een gesprek achter gesloten deuren is altijd riskant. Want zijn beide partijen het wel eens over wat er gewisseld is? of is de partij die aan het woord is aan het lekken – selectief aan het lekken? Dus alleen naar buiten brengen wat goed uitkomt en achterwege laten wat […]
Lees verder...Het gebeurt zelden dat een woordvoerder iets zegt, dat niet in het belang is van het bedrijf of de organisatie die zij of hij vertegenwoordigt. “Wij zouden er goed aan doen minder olie en gas uit de bodem te halen,” ik verwacht niet dat je een Shell-woordvoerder dat hoort zeggen. Of: “Wij overwegen om te […]
Lees verder...Wat is er toch gebeurd bij het marketingteam van Jumbo? Doorgaans maken ze goede, vaak zelfs grappige reclames en wat mij betreft zijn ze als het om supermarkten gaat de beste adverteerder. Maar deze week ging het helemaal mis. In het kader van het WK-voetbal lieten ze hossende bouwvakkers zien. Pijnlijk, omdat de kritiek op […]
Lees verder...